Keesokan harinya, seperti biasa aku melakukan kerja-kerja rutin aku mengemaskini fail-fail siasatan di bawah kawalan aku. Kira-kira jam 11 pagi, aku menerima panggilan dari seorang lelaki yang mengaku orang yang membuat aduan berhubung seorang kakitangannya menjadi mangsa penderaan fizikal dan emosi. Pelaku dikatakan adalah suami mangsa. Setelah perbincangan dilakukan, klien tidak dapat datang ke pejabat atas beberapa faktor keselamatan mangsa.
Mangsa merupakan seorang pegawai kanan di sebuah jabatan kerajaan. Beliau telah berkahwin selama 19 tahun dan mempunyai empat orang anak yang berusia antara 2 tahun hingga 17 tahun. pelaku seorang pensyarah di universiti awam. Kebetulan di pejabat aku bertugas ada seorang pelatih kaunselor yang sedang melakukan latihan praktikum.
"Fat, free tak sekarang?" aku memulakan bicara.
"kenapa kak...Fat free sekarang" lega aku mendengar. Aku memerlukan seorang kaunselor sebagai peneman untuk bertemu kes ini. Entah mengapa naluri aku kuat mengatakan ada sesuatu dengan kes ini. Pengalaman mengendalikan kes-kes keganasan rumah tangga sebelum ini banya mengajar aku untuk lebih berhati-hati dan prihatin dengan persekitaran serta naluri sendiri.
"Jom ikut akak, ada satu kes KRT...minat tak?" sebelum ini dia pernah menyatakan hasrat untuk mengendalikan kes KRT.
"Boleh kak, nak sangat" katanya. Tanpa melengahkan masa kami berdua terus bersiap dan aku memandu kereta sendiri ke lokasi yang telah dipersetujui. Kebetulan hari tersebut hari Jumaat, sebaik kami tiba di lokasi kami berehat sebentar sementara menanti pengadu dan mangsa.
Akhirnya kami dapat bertemu dengan mangsa, setelah menunggu hampir 15 minit. Pertama kali melihat ada kesan-kesan lebam yang semakin pudar di wajahnya. Mangsa menundukkan wajah dan mengelak untuk bertentang mata.
"Assalamualaikum Puan, saya Nor Azian dan ini rakan setugas saya seorang kaunselor. Puan tahu tujuan pertemuan kita petang ni kan?" aku tidak mahu mendesak mangsa. Di dalam keadaan mangsa, kesediaan mangsa untuk dibantu adalah sangat penting sebelum memulakan intervensi kerja sosial. Pada tahap ini adalah saya akan mewujudkan hubungan yang selesa atau rapport dengan klien agar klien atau mangsa bersedia dengan perjalanan sesi.
"ya, saya tahu..." ringkas jawapannya....
Saya mengambil dahulu maklumat asas yang diperlukan dan selepas 20 minit dan saya melihat klien semakin tenang dan selesa barulah meminta klien menceritakan apa yang berlaku.
"Suami saya terlalu kuat cemburunya puan, handphone saya pun dia kawal, kuat cemburunya. pernah boss saya hantar email berkaitan saya dan dia baca...teruk saya kena pukul lepas tu. telefon saya tak boleh jawab jika ada bersama dia...di kawal semua termasuk akaun bank saya...segala-galanya" bicaranya. Othello Syndrome adalah sejenis penyakit mental, dalam bahasa mudah othello syndrome ialah cemburu buta.
Tepat sekali naluri aku pagi tadi dapat merasakan ada sesuatu yang lain dalam kes ini. Aku dapat merasakan cabaran mengendalikan kes ini sebagai pekerja sosial. Aku perlu buat kajian betul-betul sebelum membantu klien...
No comments:
Post a Comment